מדריך לבדיקת אורגנים משומשים

כל הזכויות שמורות לאלקטרו מיוזיק ואין להעתיק שום חלק מהמדריך ללא רשות מפורשת בכתב מאיתנו

איך בודקים אורגן משומש לפני קניה?

בדיקת אורגן מצריכה שימת לב להרבה פרטים אך לדאבוני במרבית המקרים עסוקים יותר בחווית הקניה וההתחדשות ולפעמים רוכשים אורגן תקול שלא כדאי לקנותו… במדריך זה ננסה לתאר בשלבים את הדברים הטכניים אותם צריכים לבדוק. יש להצטיד  באוזניות טובות כולל מעביר אוזניות לשקע סטריאו גדול (PL55), תקע סטריאו או כבל סטריאו (PL55), מחשב ניד וכבל USB מרובע לחיבור הכלי למחשב, נגן/סמארטפון (אם יש כניסת אודיו) עם כבל תואם לשקעי (PL55), טיונר לבדיקת הכיוון או לתוכנת TUNER חינמית העובדת עם סמארטפונים, פדל סוסטיין/ווליום, דיסק-און-קי והרבה סבלנות!

שלב א' – קלידים
בדיקה הקלידים מתחלקת לשני חלקים. החלק המיכני והחלק האלקטרוני. שלב ראשון לפני הדלקת הכלי הוא בדיקת הקלידים האם מגיבים מיכנית כראוי. כלומר, ללחוץ חלש וחזק על כל קליד לשמוע אם אין נקישות מיכניות בלחיצה חזקה וכן האם הקליד חוזר למקומו במהירות. לפעמים בגלל שחיקת מובילים או בעיות מיכניות אחרות הקליד חוזר לאט וכמובן שלא ניתן לנגן במהירות על הקלידים (בפרט תיפוף מהיר). אחרי בדיקת הקלידים יש לבדוק האם כל הקלידים מגיבים טוב. יש לבדוק את כל הקלידים בצורה עוקבת מינימום 3 פעמים לוודא שאין קפיצות בעוצמת הצליל במוצא. פעם ראשונה לנגן ממש ברכות מקסימלית על כל הקלידים, פעם שניה נגינה בינונית (וכנ"ל) ופעם שלישית נגינה חזקה. חייבים לבדוק את הקלידים בצורה עוקבת ולא כל קליד בנפרד (חלש בינוני וחזק) כדי שתהיה לנו השוואה נכונה בין הקלידים. אם יש בעיות דינמיקה בקלידים יש לקחת בחשבון שיש 3 סיבות לתקלה: א. מעט ליכלוך על המגע. ב. מוליכות החומר הגרפי של המגע נפגמה. ג. גומיה קרועה כתוצאה משחיקה עם הזמן. באפשרות א', די בניקוי המגעים עם חומר מיוחד (לא ספרי מגעים ח"ו או אלכוהול רגיל כי באלכוהול המצוי בחנויות מעורב מים וגם הוא תוקף פלסטיק [מעט] ובמקרים מסוימים מעלה את ההתנגדות של המגע וזה ממש גרוע) ובאפשרויות ב' ו ג', יש להחליף את המגעים במגעים מקוריים. את החלפת המגעים יש לבצע  במעבדה מוסמכת בלבד כי יש מספר פעולות שצריכים לבצע בצורה טובה לפני החלפתם כדי שנוכל לההנות מהמגעים החדשים לאורך זמן.

שלב ב' – כפתורים
דיקת הכפתורים יש ללחוץ בעדינות על כל הכפתורים (בשום פנים ואופן לא בחוזקה) ואם כפתור עובד רק בלחיצה חזקה סימן שהוא עומד להתקלקל בקרוב (גם אם המוכר ישבע שהכלי עובד ככה כבר 7 שנים בלי שום בעיות…) יש לוודא שכל הכפתורים יציבים ולא מתנדנדים או שבורים. את החלפת המפסקים והכפתורים יש לבצע  במעבדה מוסמכת בלבד כי פעמים רבות חאפרים שמים מפסקים סינים וגם הורסים את הכרטיסים (ראה בדף חאפרים) וכן מדביקים את הכפתורים עם דבק מהיר או מלחם בצורה ממש חובבנית שלא מחזיקה מעמד כלל.

שלב ג' – ג'ויסטיק/פיטץ
בדיקת הפיטץ מצריכה ריכוז. יש להפעיל את הטיונר לוודא שאכן הכלי מכויל כראוי (יש פעמים שהג'ויסטיק פגום ואז הכלי מזייף) כעת יש לנגן צליל מתמשך (ללא ויברטו) ולהתחיל להזיז באיטיות את הפיטץ ימינה ולשמוע שאין קפיצות וזיופים בצליל ובהגיע לקצה הימני לעזוב בעדינות את המוט/גלגלת ולוודא עם הטיונר שאכן הצליל חזר לצליל הנכון. יש לחזור על הפעולה גם בצד שמאל. כעת להזיז במהירות את הידית/גלגלת לצד ימין לשמוע שהצליל נמתח בצורה נקיה, לשחרר בהקפצה את המוט ולבדוק עם הטיונר שהצליל חזר לתדר הנכון. יש לחזור על הפעולה לצד שמאל. לבדוק כעת את המודולציה (פועל בעיקר עם כלי נשיפה) האם התגובה ליניארית וסבירה. בל נשכח לבדוק את ה"ריבון" אם קיים בכלי זה.

שלב ד' – יציאות וכניסות אודיו/קונטרול
לצורך בדיקת היציאות אפשר להשתמש באוזניות (לפעמים אפילו רצוי בפרט לאורגנים שהיציאות הם BALANCE) יש לתקוע את התקע/כבל סטריאו שהבאנו כדי למנוע את קיצור היציאות LEFT/RIGHT ליציאת R ואת האוזניות ליציאת L ולשמוע שהצליל יוצא בצורה נקיה. אח"כ יש לשים צליל מתמשך ולשחק בעדינות עם תקע האוזניות לוודא שאין ניתוקים. את אותה פעולה אנו נבצע על יציאת ה R כלומר להצליב בין התקע/כבל והאוזניות. יש לבדוק את שאר היציאות ללא צורך בשימוש בתקע/כבל כי שאר היציאות אינן משורשרות ביניהם. חייבים לוודא שהצליל לא יוצא מעווות בעוצמות גבוהות וזה ע"י שימוש בצלילים חזקים ונגינה באקורדים מלאים בשני הידיים בשילוב בין האוקטבה הכי שמאלי והאוקטבה האמצעית. יש לבדוק גם עם כינורות וגם עם פסנתרים. יש להכניס אודיו ליציאות האודיו לוודא שעובדות וכן להזיז בעדינות את הכבל לוודא שאין התנתקויות. אם יש כניסת מקרופון יש לכווין את הנגן לעוצמה הכי נמוכה כדי למנוע עיוות בצליל בגלל רגישות כניסת המקרופון. יש לבדוק שאין רעשים בשינוי הרגישות ע"י ווסת המקרופון וכן בתזוזת כבל כניסת האודיו. יש לבדוק את כניסות הסוסטיין והאקספרשן ולוודא שאכן מתפקדות. בד"כ יציאות ה MIDI לא מתקלקלות.

שלב ה' – מסך
יש לבדוק שכל הנקודות במסך עובדות ללא פסים (ע"י מעבר בין התפריטים) ואם מדובר במסך מגע יש לבדוק שכל הנקודות בקצוות מתפקדות בלחיצה סבירה. אם מדובר במסך מתרומם יש לבדוק שמיכניקת המסך תקינה וכן נעילתו.

שלב ו' – חיבור למחשב/USB
יש לחבר את הכלי למחשב באמצעות כבל ה USB שהבאנו. יש להשתמש ב מידי מוניטור (MIDI MONITOR) המצוי בכל תוכנות העריכה (כגון קיובס) או לחילופין להוריד תוכנת MIDIOX חינמית. לפעמים עקב קילקול ברכיב האלקטרוני, יחידת הפיטץ זורקת ערכים רנדומלים דבר שמשפש הן בנגינה ובפרט בהקלטת תפקידים למחשב. יש לבדוק את כל כניסות ה USB שהם תקינות.

שלב ז' – בדיקה חיצונית
יש לוודא שאין חבטות בכלי, שהקנטים שלימים ושהאותיות לא נמחקו מהפנל כתוצאה משימוש. רצוי לדלות מהמוכר אצל מי הוא נהג לתקן את הכלי בפרט בכלים ישנים שמן הסתם התקלקלו… חשוב לוודא שלא טופלו ע"י חאפרים שבד"כ הורסים את הכלים ולא מחליפים רכיבים מקוריים.

שלב ח' – שיקולי כדאיות
כדאיות הקניה מושפעת מהרבה דברים. אנשים נוטים לחשוב שמחיר גבוה מעיד על מצב הכלי אך אין הדבר נכון. כאשר קונים כלי ממוסיקאי המופיע בכל יום ודאי שמצב האורגן הכללי אינו דומה לאורגן של חובבן שמנגן 3 פעמים בשבוע להנאתו. החבטות בהובלה ושחיקת הקלידים והמפסקים אינם דברים שוליים לכן צריך לבדוק לפני קניה מי הוא המוכר. בל נשכח שתמיד מנקים ומצחצחים את האורגן לפני קניה והוא נראה יפה אבל… כאשר קונים ממתווך זה הרבה יותר מורכב כי הם לא מעוניינים להפסיד, וגם אם תיקנו את ליקויי הכלי הם בד"כ עשו זאת אצל חאפרים כדי למעט בהוצאות! לא פעם השתוממתי מהתעוזה של חאפרים להרוס חלקי פלסטיק יקרים כדי "לקצר את הדרך" להבאת הכלי למצב כביכול עובד תקין אך "חייו" התקינים קצרים… הגיעו אלי אנשים עם כלים שהמוכר נשבע שהוא חדש מהקרטון (ואכן נראה יפה מאוד) אך בפנים הרסו כרטיסים ורכיבים. רצוי בכל קניה לעשות זכרון דברים עם המוכר (כולל צילום ת"ז) עם הצהרה שלא נשפך נוזל לתוך הכלי ושלמיטב ידיעתו אין שום ליקויים… נזקי מים מתגלים לעיתים רק אחרי מספר חודשים והנזק לעיתים רבות בלתי הפיך… כאשר יש חשד לליקוי כל שהוא חייבים להתייעץ עם טכנאי. יש ליקויים שהמוכר מבטל בהינף יד וטוען שזה סביר בכלי משומש אבל בדיקה טלפונית עם טכנאי יכולה לפעמים לגלות שסוג כזה של ליקוי מעיד על לוח ראשי פגום (שעלותו לפעמים יותר מכל הכלי המשומש).

אפשר ורצוי להתייעץ בכל עניין אצל מעבדת אלקטרו-מיוזיק ימים א'-ה' בין השעות 13:30-21:00 03-6748822

הערות והארות יתקבלו בברכה

שיהיה במזל טוב

דילוג לתוכן